logo

(Info/inschrijiving) symposium I hate Melancholy – Museum Dr. Guislain – 8 mei 2015

 

I hate melancholy. Onder deze veelzeggende titel wordt op 8 mei 2015 in Museum dr. Guislain (Gent) een dag georganiseerd vol theater, beeldende kunst, literatuur, muziek en lezingen rond melancholie. Het artistiek-wetenschappelijk symposium I hate melancholy kadert in het artistiek onderzoeksproject De kunst van het gemis, waarin LUCA School of Arts de handen in elkaar sloeg met onder andere Museum Dr. Guislain, Braakland/ZheBilding en KU Leuven. 3 jaar lang gingen ze samen op zoek naar een hedendaagse en positieve benadering van het traditioneel nogal als donker en negatief gepercipieerde concept van melancholie. I hate melancholy is het sluitstuk van dit onderzoek en de pendant van het beginsymposium I ♥ Melancholy (maart 2013). De licht ironische titel verwijst naar de pessimistische benadering van de melancholicus, die we -op z’n minst voor één dag- graag omver willen werpen. Weg van het depressieve, richting het constructieve, productieve en creatieve!

 

Meer info over het programma en inschrijving:

Programma symposium I hate Melancholy

– Inschrijving symposium

De inschrijvingen zijn afgesloten, het symposium is volboekt

We nodigen dan ook een heleboel creatievelingen uit: de dag opent met theatermaker Freek Vielen (winnaar Taalunie Toneelschrijfprijs 2014). Hij heeft het over zijn liefde voor droeve muziek van Nirvana en Miles Davis – en waarom hij daar zo van houdt (en anderen niet). Vervolgens vertelt conservator Rik Hemmerijckx over Bruges La Morte van de laat-19e eeuwse Belgische auteur Rodenbach, waarin het beeld van het stille Brugge als een gesloten wereld van melancholie geëvoceerd wordt. Curator Wim Lambrecht sluit hierop aan met de kortfilm Daydreams van de Russische filmmaker Yevgeni Bauer, gebaseerd op Rodenbachs bijzondere novelle. Aan het einde van de voormiddag brengt cultuurfilosoof Lieven De Cauter een revolutionaire noot binnen in de dag, met een lezing rond melancholie en protest in tijden van ecologische en politieke crisis.

 

Tijdens de middagpauze kunt u genieten van een muzikaal intermezzo, waarin de breekbare kracht van Chantal Acda’s warme stem een melancholische microkosmos evoceert, waarin sensitiviteit een  stuwend vermogen is, en hoop aan de horizon gloort.

 

Het namiddagluik begint met een gegidst bezoek door twee tentoonstellingen: Donkere Kamers. Over melancholie en depressie (Museum Dr. Guislain) en Tabula Rasa (LUCA), die elk een eigen perspectief bieden op melancholie. Tabula Rasa ontstond in de schoot van het OPAK-onderzoek De kunst van het gemis en vormt een tijdelijk dubbelluik met Donkere kamers. In vier ruimtes toont curator Wim Lambrecht werk van twaalf hedendaagse, binnen- en buitenlandse kunstenaars. Thematisch, maar ook zelf-referentieel (via het gebruik van materialen en technieken) brengen ze in Tabula Rasa een kleine ode aan de productiviteit van de melancholie, die in deze tentoonstelling minder geassocieerd wordt met depressie, geslotenheid en fataliteit dan met productiviteit, openheid en contingentie.

 .

Na de rondleiding volgt een presentatie van drie beeldend kunstenaars die te zien (zullen) zijn in Museum Dr. Guislain. Tinus Vermeersch (Donkere Kamers), Karin Borghouts (Het Huis; 13/06/15 – 30/08/15, Museum dr. Guislain) en Ronny Delrue (Tabula Rasa) gaan in gesprek met curator Wim Lambrecht over melancholie en/in hun artistieke parcours.

 

De namiddag wordt pittig voortgezet met een theatrale interventie van theatermakers Johan Petit (MartHa!tentatief) en Adriaan Van Aken (BZB), die hun aparte visie op melancholie en de wereld etaleren. Vervolgens werpt Eline Van de Voorde een blik op de jong overleden Britse theaterauteur Sarah Kane. Kanes fascinatie voor thema’s als depressie en zelfmoord werd omgezet in confronterende en controversiële voorstellingen, waarin de menselijke psyche centraal stond en expliciet geweld niet geschuwd werd. Als uitsmijter van de namiddag en voorproevertje voor het avondluik krijgt u nog een korte screening van ‘Kantor was here’ van filmmaker Pascal Poissonnier. Poissonnier brengt met ‘Kantor was here’ filmisch verslag uit van het Kantorproject van LUCA Drama, dat uitmondde in de voorstelling Circum Mortis.

 

De avond gaan we in met een warme maaltijd. Er is een tweede geleid bezoek aan de twee tentoonstellingen, een concertje van drummer Lander Gyselinck en een performance van student Beeldende Kunsten Celine Aernoudt. Na een inleiding door Kantorexpert Johan de Boose brengen de studenten van LUCA Drama de voorstelling Circum Mortis, gecoacht door Johan Knuts (Ceremonia). Het is een intense, eigenzinnige en bevreemdende voorstelling die een stevig antwoord biedt op het werk van de Poolse theaterlegende Tadeusz Kantor en de Vlaamse theatergrootheid Eric De Volder. Melancholie IS productief, u zult het zien.

 

           

 

Van 25 april tot 24 mei loopt in het kader van het OPAK-onderzoek De Kunst van het gemis in Museum Dr. Guislain de LUCA-tentoonstelling Tabula Rasa.

Meer info: http://luca-drama.be/blog/ao/2015/03/07/tabula-rasa/


Print pagePDF page
  • Share